Bony czy karty podarunkowe na prezent dla pracowników

Zastanawiasz się, co lepiej się sprawdzi: bony czy karty podarunkowe jako prezent dla pracowników firmy? Sprawdźmy wszystkie plusy i minusy obu tych upominków.

Jak powiedział Konfucjusz: „wybierz pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu”.

Ciężko się nie zgodzić, a jednak nie wszyscy mamy tyle szczęścia, aby zarabiać na życie realizując swoje pasje.

Nawet jeśli z początku nasz optymizm jest godny pozazdroszczenia, z czasem wypalamy się zawodowo, dopada nas rutyna i pracujemy na minimalnych obrotach.

Nie bez powodu zatem pracodawcy motywują swoich pracowników kuszącymi benefitami i świadczeniami pozapłacowymi.

Znakiem dzisiejszych czasów stały się bony i karty podarunkowe dedykowane z okazji świąt, jubileuszów lub jako forma wyróżnienia nadprogramowych osiągnięć konkretnego pracownika.

Jak się okazuje nie jest obojętne, którą formę podarunkową otrzymujemy, wbrew pozorom sporo je różni. Poniżej wady i zalety obu benefitów:

KARTA PODARUNKOWA:

zalety:

  • Trafiony upominek – ofiarowanie karty podarunkowej pozwala uniknąć niezręcznej sytuacji, kiedy to prezent totalnie nie trafia w czyjś gust albo okazuje się, że obdarowywana osoba posiada już, np. dokładnie taki sam zegarek. Dodatkowo przecież w przypadku benefitów świątecznych, dedykowanych dla pracowników firmy, wszystkie podarunki powinny być jednakowe…
  • Oszczędność czasu – godziny spędzone na poszukiwaniu odpowiedniego upominku zdecydowanie warto wykorzystać inaczej.
  • Jako środek pieniężny karta podarunkowa jest zwolniona z podatku dochodowego (PIT) od osób fizycznych do kwoty 2000 zł rocznie / pracownika. Jako, że karty podarunkowe, finansowane są z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wartość ich zasilenia nie skutkuje zwiększeniem podstawy wymiaru składki ZUS – zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt. 67. i art. 52. Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. 2018.200. t.j.)
  • Nie jest konieczne wykorzystanie wszystkich środków podczas jednych zakupów. Istnieje możliwość płacenia daną kartą kilkakrotnie, do czasu wyczerpania wszystkich jej zasobów.
  • Korzystając z karty podarunkowej mamy również możliwość dopłacenia (gotówką lub kartą płatniczą) w sytuacji, kiedy okaże się, że cena danego produktu/usługi jest wyższa niż wartość środków na naszej karcie.
  • Karty podarunkowe mogą być użytkowane wielokrotnie – po wykorzystaniu wszystkich środków, jak najbardziej możliwe jest ponowne doładowanie karty. Znacznie przyspiesza to logistykę i organizację a także zmniejsza koszty związane z dystrybucją nowych kart. Korzyści te szczególnie doceniane są teraz, w czasie pandemii, gdzie większość firm pracuje w warunkach zdalnych. Wielokrotne użytkowanie tych samych kart nie bez znaczenia pozostaje również względem środowiska naturalnego.
  • Karta podarunkowa nie jest spersonalizowana, co oznacza, że nie przechowuje żadnych danych. Rachunku danej karty nie przypisuje się do konkretnego właściciela. Dzięki temu samą kartą można posługiwać się „na okaziciela”. W praktyce oznacza to, że tę samą kartę wymiennie może użytkować kilka osób.
  • Wybór sklepów, w których można zrealizować zakupy wykorzystując kartę podarunkową, jest bardzo duży. Dostępnych jest ponad 200 tys. punktów usługowo-handlowych w całym kraju.

  • Elegancja i styl – zdecydowanie w dobrym tonie pozostaje wręczenie pracownikowi estetycznej i efektownie zapakowanej karty podarunkowej niż koperty z pieniędzmi. W takiej sytuacji pracownik ma szansę poczuć się dowartościowany i uhonorowany – a przecież dobre relacje to podstawa w każdej firmie.
  • Istnieje możliwość stałego monitorowania stanu środków poprzez platformy internetowe.
  • Dłuższy okres ważności w porównaniu z bonami podarunkowymi (standardowo są to 2 lata).

Sprawdź popularną kartę prezentową do sieci Empik – https://finansepersonalne.pl/karta-podarunkowa-empik/

wady:

  • Ponieważ karta podarunkowa jest anonimowa, w przypadku zagubienia lub zniszczenia, nie ma możliwości jej zablokowania ani ponownej aktywacji. W takiej sytuacji wszystkie zgromadzone środki przepadną. To samo dzieje się w sytuacji, kiedy minie termin ważności karty.
  • W porównaniu z tradycyjnym upominkiem, w przypadku karty podarunkowej, dokładnie znana jest kwota przeznaczona dla obdarowanej osoby (nie zawsze chcemy ją ujawniać tę).
  • Może pojawić się problem w przypadku chęci nabycia produktu z wyprzedaży lub w promocyjnej cenie.

BON PODARUNKOWY:

zalety:

  • Trafność wyboru. Tak jak w przypadku kart podarunkowych, ofiarując komuś bon, nie musimy obawiać się, że „nie wpasujemy się” w czyjeś upodobania, zainteresowania czy gust.
  • Oszczędność czasu. Nie potrzebujemy tracić cennych godzin na rozmyślania, bieganie po sklepach czy przeszukiwanie czeluści internetu w poszukiwaniu upominków.
  • Walory estetyczne (podobnie jak w przypadku kart podarunkowych) – bon może prezentować się równie ekskluzywnie i stylowo.

wady:

  • Bon podarunkowy nie jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych. A to oznacza, że po zsumowaniu zysków i strat pracownik otrzymuje mniejszą kwotę niż wartość bonu. Dzieje się tak, ponieważ w tym przypadku pracodawca musi obciążyć pracownika dodatkowym podatkiem.
  • Posiada znacznie krótszy termin ważności w porównaniu z kartą podarunkową (zależnie od podpisanej umowy firmowej).
  • Nie ma możliwości wielokrotnego wykorzystania („doładowania”) tego samego bonu. Wymusza to na pracodawcy konieczność koordynowania zamówień kolejnych pakietów, ich przechowywania, kolejnego przekazania pracownikom itp.
  • Miejsca, w których można zrealizować bon nie zawsze dostępne są na wyciągnięcie ręki. Trzeba przyznać, że wybór jest dość ograniczony (w zasadzie możliwość taką dają głównie hipermarkety), co wiąże się z koniecznością dodatkowych dojazdów i utrudnień.
  • Ponieważ każdy bon ma określony nominał pieniężny, konieczne jest dopasowywanie zakupów w taki sposób, aby wartość produktów w koszyku odpowiadała wartości nominału. Co więcej, w przypadku niewykorzystania bonu podczas jednorazowych zakupów, nie ma możliwości uzyskania reszty. Nie każdemu odpowiadają tego typu kalkulacje, a przecież benefity powinny zachęcać a nie odwrotnie.
  • Ofiarowując bon podarunkowy, tak jak w przypadku kart, ujawniamy obdarowywanemu dokładną wartość upominku.

Jak widać z powyższej analizy, każdy z tych upominków ma swoje duże zalety, ale i potencjalne minusy. Wszystko zależy od profilu naszej działalności, ilości pracowników, ich oczekiwań/zainteresowań, itd.

O ile jedna forma tych upominków może sprawdzić się idealnie w naszym przypadku, to już niekoniecznie u innego przedsiębiorcy.

Przed ewentualnym zakupem najlepiej po prostu zrobić jakiś dyskretny wywiad wśród swoich pracowników.